سایت و فروشگاه رسمی کارواش خانگی اصل

خرید اینترنتی کارواش خانگی جت مینی ، خرید پستی کارواش خانگی جت مینی ، قیمت کارواش خانگی جت مینی

سایت و فروشگاه رسمی کارواش خانگی اصل

خرید اینترنتی کارواش خانگی جت مینی ، خرید پستی کارواش خانگی جت مینی ، قیمت کارواش خانگی جت مینی

۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  ۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه

 

شاید باورش سخت باشد که چیزی به اندازه ذرات شن و ماسه ریز می تواند مشکلات زیادی برای کلیه ایجاد کند، که حتی ممکن است در اثر بی توجهی به اندازه مروارید و یا بزرگ تر رشد کند. کوچک ترین حرکت و جابجایی سنگ ها در مجاری ادراری با درد شدیدی همراه است که می تواند برای بیمار بسیار دردناک باشد. برای پیشگیری از سنگ کلیه روش های مختلفی وجود دارد از جمله ورزش، تحرک، مصرف فراوان مایعات که برای درمان سنگ کلیه موثر است. در این مقاله برای درمان سنگ کلیه ۱۲ درمان خانگی سنگ کلیه ارائه می دهیم، با مجله دلگرم همراه باشید.

سنگ کلیه چیست؟

مواد موجود در ادرار می توانند قطعات جامدی را در کلیه ایجاد کنند و سنگ کلیه را تشکیل دهند. اکثر سنگ های کلیه بدون نیاز به درمان از بدن خارج می شوند. با این حال، در برخی از موارد سنگی تولید می شود که مدت زمان بیشتری را در کلیه می ماند. درد شدید زمانی ایجاد می شود که سنگ کلیه در مجاری ادراری گیر کرده و جریان ادرار را متوقف کند. تعیین نوع سنگ کلیه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه در آینده، و همچنین برای شناسایی بهترین روش درمان خانگی سنگ کلیه مفید است.

انواع سنگ کلیه

  • سنگ های کلسیم: حدود چهار مورد از هر پنج مورد سنگ کلیه، مربوط به سنگ کلیه کلسیم است که از اگزالات کلسیم تشکیل شده است.

 

  • سنگ های اسید اوریک: فراورده های متابولیسم پروتئین باعث ایجاد سنگ های اسید اوریک می شوند. نقرس و ژنتیک در تشکیل این نوع سنگ کلیه تاثیر گذراند.

 

  • سنگ های استرویتی : زنان مستعد تولید سنگ کلیه استرویتی هستند که که اغلب ناشی از عفونت ادراری می باشد.

 

  • سنگ های سیستین: یک درصد کوچک از سنگ های کلیه ناشی از اختلال ارثی است. این نوع سنگ کلیه مادرزادی است که باعث انباشتگی بیش اندازه آمینو اسید سیستین در کلیه و مثانه می شود.

علل سنگ کلیه

بروز سنگ کلیه بدون دلیل مشخص، چیزی غیر معمول نیست. بعضی از افراد نسبت به تشکیل سنگ کلیه بیشتر آسیب پذیرند. مواظب رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، سدیم بالا و کلسیم کم باشید. تحرک محدود روزانه باعث افزایش خطر سنگ کلیه می شود. شاخص توده بدنی بالا (BMI)، افزایش دور کمر و افزایش وزن نیز در ایجاد سنگ کلیه موثر هستند. علل دیگر سنگ کلیه عبارتند از: اختلالات متابولیک ارثی، داروهای تجویزی و بیماری کلیوی.

معمولا بیماران از سنگ کلیه بی اطلاع هستند تا زمانی که نشانه های آن با درد بروز کند، بخصوص زمانی که سنگ در حال دفع شدن باشد و وارد لوله میزنای(حالب) شود، لوله باریکی که مثانه و کلیه را متصل می کند.

 

علائم سنگ کلیه

  1. درد در پهلوها و پشت، درست زیر دنده ها
  2. وجود خون در ادرار، ادرار مه آلود یا ادرار با بوی نامطبوع
  3. ادرار کردن همراه با درد
  4. تکرر ادرار
  5. تهوع و استفراغ

divider

درمان خانگی سنگ کلیه

 

۱- نوشیدن آب و مایعات کافی

عدم نوشیدن مایعات کافی (به ویژه آب) باعث می شود که غلظت بالایی از مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه در ادرار دیده شود. گرمای شدید هوا موجب از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن می شود. این وضعیت به این معنی است که کلیه باید ادرار غلیظ تری تولید کند. بنابراین احتمال آنکه کلسیم و دیگر مواد معدنی بیشتر در کلیه رسوب کرده و سنگ کلیه تشکیل شود، افزایش می یابد به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند دچار سنگ کلیه می شوند، جایی که جایگزین مناسب مایعات از دست رفته را نادیده می گیرند. سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف کنید.

 

۲- ریحان

ریحان توانایی تقویت کلیه های شما را دارد. یک قاشق چای خوری عصاره ریحان و عسل را ترکیب کنید و هر روز به مدت شش ماه مصرف کنید. با کمک این روش سنگ کلیه برخی از بیماران از مجاری ادراری شان دفع شده است.

۳- سیب

برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، روزانه آب سیب کاملا طبیعی مصرف کنید.

۴- ویتامین C

غذاهایی با ویتامین C بالا می تواند سطح اگزالات را در بدن افزایش دهد. از آنجایی که بدن ویتامین C را به اگزالات تبدیل می کند، مصرف دوز بالا (بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز) ویتامین C در افراد مبتلا به سنگ کلیه مشکل ساز خواهد شد. مکمل های ویتامین C را از برنامه روتین روزانه تان حذف کنید و تصمیم بگیرید که دوز روزانه تان را از غذا دریافت کنید.

۵- کاهش مصرف گوشت

برای کاهش تشکیل سنگ اسید اوریک، مقدار پروتئین حیوانی موجود در رژیم غذایی روزانه تان را کاهش دهید. گوشت و برخی از ماهی ها می توانند تشکیل اسید اوریک و کلسیم را در ادرار تشدید کنند، که می تواند منجر به تشکیل سنگ شود.

 

۶- انگور

انگور حاوی ترکیبات دیورتیک با محتوای آب زیاد و مقدار قابل توجهی از نمک پتاسیم است، انگور برای درمان سنگ کلیه مناسب است. این میوه حاوی محتوای آلبومین و کلرید سدیم اندک است که به درمان این بیماری کمک می کند.

 

۷- مصرف ویتامین A

با مصرف غذاهای غنی از ویتامین A کلیه و دستگاه ادراری در وضعیت سالم باقی می ماند. همچنین از تشکیل سنگ های کلیه در آینده جلوگیری خواهد شد. صرف نظر از نوع سنگ کلیه ، مصرف ویتامین A جهت حفظ شکل مسیر های عبور ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ ضروری است .

مصرف روزانه ۵۰۰۰ واحد (برحسب واحد بین المللی) ویتامین A الزامی است. مصرف این مقدار ویتامین A به هیچ وجه دشوار نیست. به عنوان مثال ½ پیمانه سیب زمینی شیرین کنسرو شده حاوی ۷۹۸۲ واحد ویتامین A است. شما باید برای پیشگیری از سنگ کلیه ویتامین A را حتما در لیست مصرف روزانه خود قرار دهید. سایر غذاهایی که دارای ویتامین A بالا هستند شامل کلم بروکلی، گرمک، اسکواش زمستانی، هویج، زردآلو، کدو تنبل و جگر گاو می باشد.

۸- محدود کردن میزان مصرف غذاهای حاوی اگزالات

شاید خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای افراد سالم مشکلی نداشته باشد، اما بیماران مبتلا به سنگ کلیه و یا افراد در معرض خطر به سنگ کلیه باید از مصرف زیاد غذاهایی که حاوی اگزالات هستند، هشیار باشند، زیرا مصرف بیش از حد اگزالات می تواند به سنگ کلیه منجر شود و یا شرایط را بدتر کند. علت آن ایجاد سنگهای کلسیم-اگزالات می باشد. اگر شما مستعد این نوع سنگ کلیوی هستید، بهتر است که مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنید و یا پرهیز کنید: جعفری، توت فرنگی، اسفناج، بادام زمینی، ریواس، آجیل، چغندر، شکلات، کاکائو ، سبوس و جوانه گندم. شما همچنین باید مصرف چای ، قهوه و نوشیدنی های گاز دار را محدود کنید

۹- کاهش مصرف نمک

برای مبارزه با سنگ های کلسیم، مصرف نمک(سدیم) را کاهش دهید. از پاشیدن نمک اضافی نمک بر روی سیب زمینی سرخ کرده خودداری کنید، از مصرف ترشی پرهیز کرده و چیپس سیب زمینی را با میزان سدیم کم مصرف کنید. شما باید مصرف نمک را به تنها دو تا سه گرم در روز برسانید.

 

۱۰- لیموناد

یک لیوان لیموناد مقدار سیترات موجود در ادرار را افزایش می دهد، سیترات به پیشگیری یا کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. پس به جای مصرف نوشیدنی های شیرین می توانید نوشیدنی هایی سرشار از سیترات مثلا لیموناد را مصرف کنید. مصرف نوشیدنی لیموناد تازه و خنک توصیه می شود، اما مصرف ترکیبات حاوی پودر لیموناد توصیه نمی شود.

۱۱- هندوانه

از میان تمام میوه های پیشنهاد شده برای درمان سنگ کلیه، هندوانه بهترین و مطمئن ترین میوه محسوب می شود، زیرا دارای بیشترین میزان آب و حاوی میزان قابل توجهی از نمک پتاسیم است.

۱۲- تمرین منظم

ورزش منظم، باعث می شود کلسیم درخون جریان یافته و جذب استخوان ها شود. در اثر ورزش منظم، بیمار مبتلا به سنگ کلیه به علت جذب کلسیم استخوان های قوی تر خواهد داشت و احتمال پیشروی سنگ کلیه کاهش خواهد یافت.

۱۳- کرفس

اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، با خوردن مقدار زیادی کرفس و آب کرفس احتمال سنگ کلیه در آینده را کاهش دهید.

۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه

علت سکته مغزی چیست ؟ راههای پیشگیری از سکته مغزی کدامند ؟ +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  علت سکته مغزی چیست ؟ راههای پیشگیری از سکته مغزی کدامند ؟ +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود.

علت سکته مغزی چیست ؟ راههای پیشگیری از سکته مغزی کدامند ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با علت بروز سکته مغزی و راههای پیشگیری از سکته مغزی بیشتر آشنا شوید

 

اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود. سکته ی مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟

علت بروز سکته مغزی چیست؟

یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود.

 

عوامل خطر زا در سکته مغزی

بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری های مزمن عبارتند از:

کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.

 

علائم و نشانه های سکته مغزی

  1. بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک طرف بدن
  2. تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم یا دشوار شدن بلع غذا
  3. بروز ناگهانی سردرد های شدید بدون علت
  4. بروز مشکلات شدید همراه با سرگیجه هنگام راه رفتن
  5. بروز مشکلات ناگهانی در صحبت کردن و شناخت دیگران

 

صدمه دیدن مغز در سکته مغزی

در درمان سکته مغزی، ثانیه ها نیز اهمیت دارند. وقتی اکسیژن به مغز نمی رسد، مرگ سلول های مغز در چند دقیقه آغاز می شود. به شرط مصرف داروهای متلاشی کننده لخته خون در سه ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی، می توان از گسترش آسیب دیدن مغز کاست. وقتی بخشی از بافت مغز از میان می رود، اندام هایی از بدن که توسط بافت از میان رفته مغز کنترل می شدند از کار می افتند. به عبارت دیگر سکته مغزی سبب ناتوانی بلند مدت جسمی می شود.

 

پیشگیری از بروز سکته مغزی

افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:

  1. پرهیز از دخانیات
  2. ورزش کردن و کنترل وزن
  3. پرهیز کردن از الکل و نمک
  4. مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات

 

پیشگیری از سکته مغزی با داروها

پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.

 

پیشگیری از سکته مغزی با جراحی

در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

 

 

پیشگیری از سکته مغزی با بالون و استنت

در برخی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید ازآنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.

علت سکته مغزی چیست ؟ راههای پیشگیری از سکته مغزی کدامند ؟

راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن 

درد رگ گردن و راههای درمان آن

درد رگ گردن می تواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن از جمله مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب آن اتفاق بیفتد .

گرفتگی گردن با درد، حساسیت و اختلال در هر گونه حرکت گردن به خصوص گردش به طرفین مشخص می‌شود. گرفتگی می‌تواند با سر درد و گردن درد همراه باشد و این درد حتی تا شانه‌ها و بازو‌ها هم احساس شود. علائم گرفتگی معمولا چند روز تا یک هفته باقی می‌ماند. در اکثر مواقع گرفتگی گردن بی خطر بوده و با گذشت چند روز ممکن است از بین برود، اما در برخی مواقع می‌تواند حاکی از نشانه بروز بیماری جدی باشد.

سفت شدن عضلات گردن معمولا همراه با درد و همچنین سختی در حرکت دادن گردن به جهات مختلف می‌باشد. سفت شدن این عضلات می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد‌های مزمن در پشت سر باشد. علائم این مشکل، معمولا بیشتر از چند روز کوتاه، طول نمی‌کشند، حال با استفاده از پروتکل‌های زیر می‌توانید این عارضه را کنترل کنید.

گرفتگی و اسپاسم گردن می‌تواند به چند دلیل متفاوت رخ بدهد. در ابتدا ممکن است بر اثر استرس، نشستن مداوم و استفاده نادرست از عضلات و تروما‌ها و ضربه‌های ناگهانی که به گردن وارد می‌شود باشد. بهتر است بدانید که تقریبا ۶۰ درصد از آرتروز‌های گردن بر اثر استرس هستند.

شایعترین علل درد رگ گردن

کشش عضلات گردن

وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد می کنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب میشود.

پیر شدن دیسک

دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است.دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل می شود.

در رفتن دیسک

در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق می گویند. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

درد گردن

ضربه

گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.

بستن کمربند تا حد زیادی می تواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمیکند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد میشوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی میتواند با تخریب مفاصل بین مهره های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

درمان درد رگ گردن در یک دقیقه

تنها در یک دقیقه، سفت شدن عضلات گردن را درمان کنید. در ابتدا محل دقیق درد را مشخص کنید، سپس درمان شروع کنید. اگر درد در سمت چپ گردن است، از دست چپ خود استفاده کنید، و اگر درد بیشتر سمت راست گردن است از دست راست برای شروع کمک بگیرید.

انگشتان دست خود را به طور مستقیم بر روی درد و یا گره فشار دهید، تا زمانی که فشار زیادی را احساس کنید، البته مراقب باشید که زیاد فشار نیاورید و منجر به تشدید درد شوید. سر خود را در جهت مخالف درد بچرخانید و چانه را به سمت پایین خم کنید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. تکرار حرکت در طول روز برای شل کردن عضله، می‌تواند بسیار مفید باشد.

اعمال فشار به نقطه درد، آن هم درست در هنگام به فعالیت وا داشتن عضله، می‌تواند به تسکین درد کمک کند. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید، می‌توانید از توپ تنیس و دیوار کمک بگیرید. توپ را در منطقه درد قرار دهید و سپس آن را به سمت دیوار فشار دهید.

تکنیک‌هایی برای درمان درد رگ گردن

حرکات کششی برای تسکین درد رگ گردن

کشش ماهیچه‌ها می‌تواند در کاهش درد و تنش‌های موجود در عضلات گردن تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه، هنگامی که در حال رانندگی هستید و یا در پشت میز خود نشسته اید، این تمرینات ساده را با خود انجام دهید:

  • در ابتدا صاف بنشینید، سپس هر دو تیغه شانه را به تکیه گاه پشت خود فشار دهید، این عمل را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • شانه‌های خود را به عقب و سپس به سمت پایین بکشید.
  • گوش‌های خود را به آرامی به شانه‌ها نزدیک کنید، این حرکت را نیز ۱۰ بار تکرار کنید.
  • سر خود را به آرامی به پشت بچرخانید و ۳۰ ثانیه نگه دارید. همچنین، می‌توانید از دستان خود برای این چرخش کمک بگیرید.
  • اگر شما از درد پشت و گردن رنج می‌برید، تمرین‌های کششی یوگا می‌توانند به کاهش درد کمک بسیاری کنند.

ماساژ‌هایی برای خشکی گردن

ماساژ یکی از راه‌های درمان درد و التهاب ناشی از سفت شدن عضلات گردن است. چند دقیقه ماساژ می‌تواند سبب افزایش گردش خون در محل درد شود و به کاهش درد کمک کند. یک قاشق غذاخوری از روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون را به همراه روغن نعناع مخلوط کنید و سپس، این ترکیب را روی محل درد استفاده کنید و چند دقیقه ماساژ دهید.

همچنین شما می‌توانید از روغن‌های ضروری، نظیر روغن نعناع که به طور طبیعی در کاهش التهاب و درد بسیار مفید عمل می‌کنند، بهره‌مند شوید. بدین منظور، می‌توانید روغن را بر روی محل درد ماساژ دهید. گفتنی است که، متانول موجود در روغن نعناع، به تسکین درد کمک می‌کند. نحوه استفاده از روغن نعناع برای تسکین درد:

  • دو قاشق چایخوری روغن زیتون را در ماکروفر به مدت چند ثانیه گرم کنید. چند قطره روغن نعنا فلفلی را به آن اضافه کنید. به آرامی گردن خود را با این روغن ماساژ دهید. این درمان را روزی ۲ بار به مدت چند روز انجام دهید.
  • بجای مورد بالا می‌توان ۲ قطره روغن نعنا فلفلی را به یک ظرف بزرگ آب سرد اضافه کنید. یک لیف حمام را در این آب غوطه‌ور کنید و سپس آن را در محل مشکل‌دار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. در صورت لزوم آن را تکرار کنید.

بعد از ماساژ استراحت کنید و یا با یک دوش آب گرم، روند شل شدن عضلات را سرعت ببخشید. درمان‌ سنتی دیگر هم برای حل مشکل اسپاسم گردن وجود دارد. که استفاده از طب سوزنی، داروهای عصبی و تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست. این روش‌ها ممکن است به تنهایی یا بصورت ترکیبی برای تاثیر بهتر استفاده شوند اما لازم است قبل از انتخاب آن‌ها با پزشک مشورت نمایید.

ماساژ

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان درد رگ گردن

  • کمپرس سرد

در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا مقداری آب تقریبا سرد را در کیسه ریخته و سپس پارچه ای بپیچید و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. توجه داشته باشید که منظور ار کمپرسور سرد استفاده از یخ نیست. باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

  • کمپرس گرم

پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها می شود. این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

حرکات ورزشی برای رفع گرفتگی عضلات گردن

سر خود را به سمت راست بچرخانید و دستان خود را در پشت سر به هم قفل کنید. اجازه دهید وزن دستانتان چانه شما را به قسمت راست سینه نزدیک کند. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید و مجددا به حالت عادی برگردید. این حرکت را در سمت چپ نیز تکرار کنید.

در حالی که ایستاده یا نشسته اید و دستانتان در دو طرف بدن آویزان است، کتف های خود را از پشت به هم نزدیک کنید و ۵ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۳ مرتبه در روز و هر بار ۱۰ دفعه تکرار کنید.

بهتر است برای رفع گرفتگی عضلات گردن انجام ورزش های هوازی سبک – که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی کنند – مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی یا شنا توصیه می شوند. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه ها و وسایل ورزشی مانند دوچرخه های ثابت و … که در سالن های ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی می توانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.

تقویت عضلات گردن

تمرینات تقویتی معینی، به حفظ وضعیت بهبودیافته طرز قرارگیری بدن کمک خواهد کرد که درنتیجه این امر، احتمال عود مجدد و بروز ناگهانی درد کاهش یا از بین می‌رود. به‌عنوان یک قاعده کلی، تمرینات تقویت‌کننده‌ی گردن باید هرروز انجام شود تا این امکان برای ماهیچه‌ها فراهم شود تا بتوانند خود را ترمیم کنند.

کمپرس سرد

آب‌درمانی برای درمان درد رگ گردن

غوطه‌ور شدن در نمک اپسوم می‌تواند برای تسکین درد و آلام عضلانی بسیار مفید باشد. لازم به ذکر است که نام واقعی نمک اپسوم، سولفات منیزیم می‌باشد. یکی از کارکردهای منیزیم در میان فواید بسیار آن این است که منیزیم پس از انقباض عضله، سرعت پیوند کلسیمی را کاهش می‌دهد چراکه منیزیم سولفات برای تصاحب جایگاه‌های پیوندی که موجب بروز انقباض عضله می‌شوند با کلسیم وارد رقابت می‌شود.

استراحت راهکاری برای درمان درد رگ گردن

باید از فعالیت‌هایی نظیر نشستن طولانی مدت روبروی کامپیوتر و انجام ورزش‌های پر برخود که باعث گرفتگی گردن یا افزایش مدت ابتلا به آن می‌شود اجتناب شود.

دارو درمانی برای بهبود گرفتگی گردن

بسیار از داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویزی قابل استفاده است. غالباً داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که باعث کاهش التهاب و تورم می‌شوند اولین گام در درمان گرفتگی گردن و درد گردن هستند.

زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد

روش های خانگی درمان درد زانو

با توجه به آسیب های ورزشی، فشار بیش از حد روی زانو و استئو آرتریت زانو، درد زانو یک شکایت رایج در حدود یک سوم افراد بالای ۴۵ سال است. زانو نقش مهمی در حرکت و راه رفتن طبیعی دارد. درمان های خانگی درد زانو می تواند به تسکین درد کمک کند تا بتوانید فعالیت های روزمره را به طور موثر تر انجام دهید. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه باشید.

علل و علائم زانو درد

  1. آسیب ها، بیماری ها و سایر شرایط پزشکی شایع ترین علت زانو درد است.
  2. آسیب لیگامان زانو ناشی از آسیب قسمت داخلی زانو، قسمت خارجی یا درون زانو ( که رباط های صلیبی نامیده می شود) باعث درد زانو می شود. هنگامی که حرکت تند و سریع زانو زیاد می شود، پارگی منیسک زانو باعث درد می شود. علل دیگر عبارتند از:
  3. تاندونیت زانو (التهاب تاندون) که در جلو زانو(زیر کاسه زانو در تاندون پاتلا) یا در پشت زانو رخ می دهد.
  4. کشش تاندون و عضله زانو باعث درد زانو می شود، مانند فعالیت پرش .
  5. ترومای شدید که با شکستگی زانو همراه است، مانند تصادف یا شکستگی استخوان که باعث درد زانو می شود.
  6. همچنین مجموعه ای از بیماری ها یا شرایطی که بر مفصل زانو، بافت نرم و استخوان اطراف زانو یا اعصاب تاثیر می گذارد. آرتریت یک نوع التهابی است که می تواند در مفصل زانو ایجاد شود. انواع مختلف آرتریت وجود دارد، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس.
  7. بورسیت زانو(التهاب بورس زانو) که به داخل زانو و جلوی کاسه زانو آسیب می رساند.
  8. گاهی اوقات غضروف زیر کاسه زانو می تواند نرم شود و باعث درد عمیق زانو شود.
  9. مفصل زانو می تواند با یک کیست پشت زانو متورم شود و زانو آب بیاورد.
  10. عفونت های استخوانی یا مفصلی نادر است، اما هنوز هم رخ می دهد و با تب لرز بدن ، قلب درد شدید، گرمادهی مفصل همراه است.
  11. علائم و نشانه هایی که با درد زانو همراه است شامل مفاصل متورم، گرمای اطراف مفصل، احتباس مایع، درد موضعی، سفتی و حرکات محدود است.

divider

درمان خانگی درد زانو

زانوی دردناک می تواند سطح فعالیت تان را کاهش دهد. انجام کارهای روزانه را سخت تر می کند. برای مبارزه با درد و تورم مفاصل زانو قبل از اینکه به داروهای بدون نسخه و یا تجویزی تکیه کنید.

۱٫ یخ

برای درمان ورم زانو از کمپرس گرم استفاده نکنید و برای جلوگیری از ایجاد مایع به یخ تکیه کنید. در۲۴ تا ۴۸ ساعت اول که دچار آسیب در ناحیه زانو شدید به جای کیسه گرم از کیسه یخ استفاده کنید و با کیسه یخ زانو را کمپرس سرد کنید، زیرا باعث کاهش سرعت جریان خون در منطقه آسیب دیده می شود و باعث کاهش درد و ورم و بهبودی سریعتر می شود . هیچ گاه از کمپرس گرم برای درمان ورم زانو استفاده نکنید زیرا باعث التهاب بیشتر می شود.

۲٫ غذای هندی

بسیاری از غذاهای هندی حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که واقعا می توانند به فردی که دچار درد زانو شده کمک کنند. به عنوان مثال، ادویه زردچوبه هندی در کاهش درد زانو بسیار موثر است. دستورالعمل دیگر مصرف کورکومین است که به عنوان یک ضد التهاب قوی است. کورکومین یکی از ترکیبات شیمیایی طبیعی است که در ادویه زردچوبه نیز یافت می‌شود. کورکومین آنزیم هایی که موجب درد و تورم در افراد مبتلا به آرتروز می شود را کاهش می دهد. ماده شیمیایی کورکومین موجود در زردچوبه می تواند درد و التهاب زانو را کاهش دهد.

۳٫ پوشیدن کفش پاشنه کوتاه

برای کاهش درد زانو، کفشی پاشنه کوتاه انتخاب کنید. کفش پاشنه بلند فشار بیشتری را به زانو وارد می کند.

۴٫ مواد غذایی حاوی ویتامین C

میوه هایی که می توانند درد زانو را درمان کنند میوه هایی حاوی ویتامین C هستند که از مفصل زانو و قسمت های اطراف بدن محافظت می کند. دفعه بعد که به فروشگاه مواد غذایی می روید میوه هایی از قبیل کیوی، پرتقال، انبه، گریپ فروت و پاپایا را به سبد خریدتان اضافه کنید.

۵٫ سویا

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به درد زانو که پروتئین سویا را به صورت منظم مصرف می کنند درد کمتری خواهند داشت. سویا ایزوفلاون های بدن را تامین می کند. سویا هورمون گیاهی با خواص ضد التهابی است. راه های اضافه کردن سویا به رژیم غذایی عبارتند از نوشیدنی های سویا، شیر سویا، همبرگر سویا و خوردن سویای سبز و تازه است.

۶٫ انتخاب کفش مناسب

اگر در فعالیت های ورزشی شرکت می کنید، پیشنهاد می شود کفش مناسب برای فعالیت هایتان خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر شما در تمرینات ورزشی دو شرکت می کنید، کفش مناسب دویدن بخرید نه یک جفت کفش ورزشی کتانی که مخصوص پیاده روی است.

۷٫ زنجبیل

زنجبیل با قدرت کاهش التهاب، می تواند درد متوسط تا شدید زانو را که ناشی از استئو آرتریت زانو است را درمان کند. هنگام پخت و پز غذا، این ادویه تازه را به مواد غذایی اضافه کنید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

طرز تهیه چای زنجبیلی برای لاغری

مصرف چای زنجبیلی همراه با خواص آن

۸٫ کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، تمام مفاصل شما احساس فشار خواهند داشت، به خصوص زانو. با هر قدمی که بر میدارید فشار زیاد و نیروی نامناسب روی مفصل زانو وارد می شود. کاهش وزن می تواند درد زانو را کاهش دهد. حتی با کاهش ۵ کیلو وزن متوجه خواهید شد که زانویتان احساس بهتر خواهد داشت.

۹٫ نوار مخصوص زانو

بعضی از مردم قبل و بعد از ورزش زانوی خود را با نوار مخصوص زانو می بندند تا مفاصل دردناک زانو تسکین شود. نوار طبی زانو به عنوان پشتیبان اضافی عمل می کند.

۱۰٫ ماساژ

اگر اطراف زانو را ماساژ دهید، گردش خون افزایش می یابد و بافت های تنگ و منقبضی که عامل درد هستند متسع می شوند.

۱۱٫ تمرینات ورزشی پا

برای درمان درد زانو، تمرینات زیادی وجود دارد، مانند بالا آوردن مستقیم پا، بالا آوردن مستقیم پا در حالت دَمر، کشش عضله همسترینگ و ….

۱۲٫ آب پرتقال

آب پرتقال که حای ویتامین C است می تواند به کاهش اثرات استئوآرتریت زانو کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف بالای ویتامین C باعث کاهش خطر دژنراسیون استخوان مرتبط با استئوآرتریت زانو می شود. یک لیوان آب پرتقال حدود ۲۵ درصد ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال دارد.

۱۳٫ اسفناج

سطح بالای آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسانتین که در اسفناج یافت می شوند، می تواند درد زانو را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو کاهش دهد.

۱۴٫ پیاز

پیاز منبع غنی از آنتی اکسیدان کوئرستین (یک فلاونوئید با خواص ضد التهابی قوی)است که می تواند برای درمان درد زانو کمک کند.

۱۵٫ مواد غذایی حاوی کوئرستین

سایر منابع غذایی که خواص ضد التهابی کوئرستین را دارند عبارتند از چای، انگور قرمز و سیب. کاهش التهاب برای درمان هر نوع بیماری ضروری است.

۱۶٫ آب

بدن هیدراته به درد زانو حساسیت کمتری دارد، زیرا با مصرف آب کافی عضلات و مفاصل نرم تر می شوند و کمتر دچار ساییدگی می شوند.

۱۷٫ حرارت

در صورتی که ورم زانو نداشته باشید، می توانید درد زانو را با گرما درمان کنید. روازنه به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه کمپرس گرم در اطراف مفصل زانو قرار دهید. هیچ گاه از کمپرس گرم برای درمان ورم زانو استفاده نکنید زیر باعث التهاب بیشتر می شود.

۱۸٫ به زانوهایتان صدمه نزنید

اگر از درد زانو مزمن رنج می برید، توصیه می شود از فعالیت هایی که باعث فشار روی مفصل زانو می شوند جلوگیری کنید. از خمیدگی زیاد زانو و اسکات اجتناب کنید. روی سطوح سخت زانو نزنید. هنگام بلند کردن وزنه ها، زانوها را کاملا خم و یا قفل نکنید.

۱۹٫ استفاده از کوسن یا بالش فوم دار

اگر شما باغبان هستید و یا اغلب مشغول شستشوی کف زمین هستید، از زانو زدن بر روی سطح سخت جلوگیری کنید؛ و با یک بالش یا کوسن نرم از زانوهایتان محافظت کنید.

۲۰٫ روش R.I.C.E

هنگام استفاده بیش از حد از زانو، یکی از بهترین چیزها برای جلوگیری از درد زانو، روش رایس(RICE) است که مخفف چهار مرحله (استراحت، یخ گزاشتن، کمپرس و بالا بردن زانو) می باشد. نازک قرار دهید و. یک بانداژ کشدار دور زانو بپیچید تا تورم زانو را کاهش دهد و سپس با بالا بردن زانو این کار را به پایان برسانید. روش رایس شامل مراحل زیر می باشد.

۱٫ استراحت دادن- از فعالیت‌های تنش‌زا و سنگین که فشار زیادی بر زانو وارد می‌کند خودداری کنید

۲٫ یخ گذاشتن- هر روز چند مرتبه بر روی زانوی خود به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یخ بگذارید. برای این کار می‌توانید از قطعه‌های کوچک یخ یا کیسه یخ استفاده کنید. برای مدت ۲۰ دقیقه یخ روی زانو قرار دهید. ۲۰ دقیقه وقفه دهید و سپس دوباره کمپرس یخ انجام دهید

۳٫ فشرده‌سازی (کمپرس).-زانوی خود را با استفاده از باند کشی ببندید تا ورم آن تسکین پیدا کند. سعی کنید بانداژ را نسبتاً محکم ببندید اما نباید به قدری محکم باشد که باعث ایجاد درد و ورم در پاها شود.

۴٫ بالا نگه داشتن زانو- هنگام خواب، چند بالش زیر پای خود بگذارید تا زانوی شما بالا نگه داشته شود. این کار می‌تواند به کاهش درد و ورم زانو کمک کند.

۲۱٫ آسپرین

برای کاهش درد، التهاب و تورم همراه با درد زانو، آسپرین یا ایبوپروفن تاثیر گذار است. اما اگر مستعد ناراحتی معده و سایر مشکلات پزشکی هستید، مراقب باشید از ایبوبروفن استفاده نکنید.

۲۲٫ ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی یافت می شوند، تسکین دهنده طبیعی و ضد التهاب بدن می باشند و در نتیجه درد مفاصل و زانو را آرام می سازند. مصرف ماهی مخصوصا برای افراد مبتلا به سفتی صبحگاهی زانو ، که ناشی از آرتریت روماتوئید است، موثر می باشد.

آشنایی با میوه هایی که در کاهش علائم دیابت موثر هستند+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آشنایی با میوه هایی که در کاهش علائم دیابت موثر هستند+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.روز ۲۳ آبان یا ۱۴ نوامبر در تقویم جهانی، روز دیابت نامگذاری شده است. همین مسئله می تواند نشانگر اهمیت این بیماری از نظر سازمان های پزشکی در جهان باشد. برخی گزارش ها حاکی از این هستند که در دنیا، هر ۱۰ ثانیه یک نفر به علت این که از بیماری دیابت و روش های کنترل آن آگاهی ندارد از دنیا می رود و در هر ۳۰ ثانیه یک نفر مجبور به قطع پا می شود. آمار های جهانی نشان می دهند کشور های خاورمیانه درصد بالایی از مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهند و ایران هم از این قائده مستثنی نیست.

دیابت باعث افزایش سطح قند خون می شود، برای کنترل این سطح باید شیوه زندگی سالمی را پیش گرفت که اعم است از رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و استرس کم. نقش تغذیه و رژیم غذایی در این شیوه زندگی بسیار مهم است. یکی از عناصری که استفاده از آنها در رژیم غذایی افراد دیابتی بسیار ضروری است، میوه ها هستند. در ادامه قصد داریم تا به معرفی ۷ مورد از میوه هایی که برای افراد دیابتی مفید هستند بپردازیم.

در میان میوه ها، گیلاس از کمترین شاخص های گلوکز برخوردار است. گیلاس همچنین حاوی آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم، آهن، بتاکاروتن، آهن، فیبر و ویتامین B9 می باشد.

به علاوه، گیلاس مقداری آنتوسیانین دارد که تولید انسولین را ۵۰ درصد افزایش می دهد و باعث پایین آمدن قند خون می شود. این میوه همچنین بیماری های قلبی و سرطان ها را که در بین افراد دیابتی رایج است از آن ها دور می کند.

این میوه خوشمزه می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد. این میوه حاوی آنتوسیانین و الاجیک اسید است، همین موضوع آن را به یک میوه مفید برای افراد دیابتی تبدیل کرده است. آلو سیاه تبدیل شدن کربوهیدرات ها به قندخون و تشنگی را کنترل می کند که می توانند در زندگی بیماران دیابتی اختلال ایجاد کنند.

  • گواوا

لیکوپن، فیبر، ویتامین C و پتاسیم از جمله عناصر مغذی هستند که به کنترل قندخون کمک می کنند، گواوا از جمله میوه هایی است که تمام این عناصر را درون خود جای داده است. اگر در معرض ابتلا به دیابت هستید می توانید چای برگ گواوا را بنوشید و از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

آووکادو فیبر بالا و چربی تکسیر نشده دارد که این دو می توانند به پایداری قندخون کمک کنند و به سلامت قلب را ارتقاء می دهند. آووکادو همچنین حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که خوردن آن به پیشگیری از نوروپاتی دیابتی کمک می کند.

این میوه خوشمزه قرمز رنگ، آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبرهایی دارد که قادر به کنترل سطح قندخون هستند. این میوه با شاخص گلوکز ۴۰ باعث می شود مدت زمان بیشتری حس سیری داشته باشید، سطح قندخونتان ثابت باشد و سطح انرژیتان بالا برود.

یکی از سالم ترین میوه هایی که می تواند جایی در رژیم افراد مبتلا به دیابت داشته باشد پرتقال است. پرتقال قند زیادی ندارد و مقدار زیادی فیبر، ویتامین ث و مواد معدنی مانند تیامین دارد که قندخون را کنترل می کنند. همچنین، پرتقال شاخص گلوکز پایینی نیز دارد و به کاهش وزن و درنتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند.

کیوی به سبب داشتن ویتامین های A, C, E، زردینه، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن باعث کاهش قندخون می شود و از با این کار از بدن حفاظت می کند. به علاوه، کیوی سرشار از کربوهیدرات و فیبر است و به کنترل قند خون و کاهش کلسترل کمک می کند.

نوشته آشنایی با میوه هایی که در کاهش علائم دیابت موثر هستند اولین بار در غذالند. پدیدار شد.

آیا اهیمت تغذیه در دوران کودکی را می دانید؟+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آیا اهیمت تغذیه در دوران کودکی را می دانید؟+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

بر همگان و به ویژه مادران واضح است که نوع غذای کودک نقش بسیار زیادی در سلامتی او در دوران بزرگسالی خواهد داشت. چرا که می دانیم، رشد جسمی و ذهنی فرد نیز به تغذیه او در دوران کودکی وابسته است. اگر از شما بپرسند در کدام منطقه از جهان سوء تغذیه شیوع بیشتری دارد، جواب شما چه خواهد بود؟

در گذشته این گونه تصور می شد که بیماری سوء تغذیه تنها در مناطق جنگ زده و کشورهای فقیر مانند کشورهای آفریقایی وجود دارد. اما اگر نگاهی به تحقیقات انجام شده داشته باشیم متوجه خواهیم شد که علی رغم آن چه در گذشته تصور می شده است، این بیماری در تمام کشورهای جهان از جمله شایع ترین بیماری ها به شمار می رود. متاسفانه زنان و نیز کودکان در اثر این بیماری بیشتر دچار آسیب می شوند.

برای این که بتوانیم از کودکان و زنان در برابر این بیماری محافظت نماییم باید عواملی که سبب ایجاد این بیماری دراین دو گروه می شوند را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است، دلایل اولیه ابتلا به این بیماری شامل مواردی نظیر: وجود نداشتن مواد غذایی، فقر، نبود توجه و فقر از نظر بهداشتی، داشتن عادت های نادرست غذایی و بیماری های پی در پی است. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در ۲ سال ابتدایی زندگی کودک این موارد بیشترین میزان خطر را برای او خواهند داشت.

وجود نداشتن مقدار کافی مواد غذایی در خانواده ها سبب خواهد شد که شرایط دچار شدن به انواع گوناگون بیماری های رایج ایجاد شود. همان طور که می دانید کودکان نسبت به دیگر افراد از میزان آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و در صورت نبود غذای کافی در برابر بیماری سوء تغذیه دارای بالاترین میزان آسیب پذیری خواهند بود.

علت این که چرا کودکان آسیب پذیری بیشتری هنگام بیماری ها دارند این است که کودکان وقتی بیمار می شوند خیلی سریع تر مواد معدنی و انرژی از دست می دهند و همین عامل سبب آسیب پذیری بیشتر آن ها در برابر سوء تغذیه و همچنین دیگر بیماری ها می گردد. مطابق با تحقیقاتی که توسط سازمان یونیسف انجام شده است، نرسیدن مقدار کافی از مواد مغذی به بدن سبب تشدید بیماری سوء تغذیه خواهد شد. این مواد مغذی شامل موادی مانند: پروتئین، ویتامین ها، کربوهیدرات و … می باشد.

برای این که از مبتلا شدن کودک تان به سوء تغذیه پیشگیری نمایید، با ما همراه باشید و به نکات زیر توجه گنید.

پیشگیری از سوء تغذیه در کودکان:

۱- بالارفتن پیوسته وزن کودک: کودکی که از سلامت کامل برخوردار است، از وقتی که متولد شد تا سن ۲ سالگی بایستی مرتباً افزایش وزن داشته باشد. در غیر این صورت اگر به صورت مرتب وزن کودک بالا نرفت یا اگر رشدی احساس نشد، باید کودک را به پزشک مربوطه معرفی کرد.

۲- گنجاندن غذاهای متنوع درغذای کودک: در شش ماه ابتدایی زندگی کودک، شیر مادر غذای ویژه ای برای کودک به حساب می آید که کودک به آن نیاز دارد. به جهت این که از رشد کودک اطمینان حاصل نمایید، در رژیم تغذیه ای کودک مواد غذایی گوناگونی را بگنجانید.

۳- غذاهای بیشتر و متنوع تر همراه با افزایش رشد: وقتی کودک در سن شش تا هشت ماهگی قرار گرفت علاوه بر نیاز به شیر مادر که برای کودک غذایی ویژه به حساب می آید، با توجه میزان اشتهای کودک به ۲ الی ۳ وعده غذا احتیاج دارد که در اوایل ۹ ماهگی کودک، تعداد این وعده ها به ۳ الی ۴ مورد افزایش می یابد. بنابراین تلاش کنید با توجه میزان رشد کودک، تنوع و مقدار غذای مصرفی اش را بالا ببرید.

۴- صحبت کردن هنگام غذا دادن به کودک: شما می توانید زمان غذا خوردن کودک را به زمانی برای یادگیری، عشق ورزیدن و اثر متقابل تبدیل نمایید که سبب رشد احساسی، اجتماعی و … در کودک خواهد شد.

۵- اهمیت ویتامینA برای کودک: ویتامین A برای کودکان دارای فواید بسیاری است که می توان به مواردی نظیر: مراقبت از چشم، بالا بردن میزان مقاومت نسبت به بیماری ها و هم چنین کمتر کردن خطر مرگ اشاره کرد. دقت داشته باشید در مناطقی که کمبود این ویتامین رایج است، از شش ماهگی تا ۵ سالگی می توان از مکمل های دوز بالای این ویتامین در دوره های ۴ ماهه الی ۶ ماهه استفاده کرد. این ویتامین به مقدار زیاد در تخم مرغ، ماهی، گوشت و … موجود است.

۶- اهمیت آهن برای کودک: کودک به این ماده معدنی به جهت مراقبت جسمی، پیشگیری از کم خونی و همچنین فواید آن بر توانایی های ذهنی نیازمند است. منابع حیوانی مانند جگر دارای مقادیری آهن می باشند. همچنین به مقدار کمتری در گوشت و ماهی نیز موجود است. این موارد از جمله مهم ترین منابع آهن می باشند.مکمل های آهن از دیگر منابع این ماده معدنی پر ارزش اند.

۷- نقش ید در تکامل کودک: باید توجه شود که علاوه بر رژیم تغذیه ای مادران باردار، بایستی در رژیم تغذیه ای کودکان نیز میزان ید کافی وجود داشته باشد، زیرا این ماده معدنی برای تکامل مغز در کودکان دارای اهمیت ویژه ای است. این مقدار ید مورد نیاز می تواند با جایگزین کردن نمک ید دار به جای نمک معمولی تامین گردد.

۸- رعایت نکات بهداشتی: همراه با بالارفتن مقدار مصرف غذا در کودکان، بیماری اسهال نیز افزایش می یابد که یکی از علل مهم آن، غذاهایی است که میکروبی بوده اند. همچنین غذاهای میکروبی سبب بیماری های دیگری نیز می شوند و همانطور که قبلا در این مطلب اشاره شد، کودک با دچار شدن به بیماری، انرژی و مواد مغذی اش را که برای رشد احتیاج دارد، از دست می دهد. به جهت پیشگیری از بیماری ها رعایت نکاتی مانند: آماده کردن و ذخیره غذا، موجود بودن آب سالم و نیز مدیریت درست و رعایت بهداشت ضروری است.

۹- مصرف بیشتر غذا در طول و پس از بیماری: در دوران بیماری کودکان به مقدار بیشتری از مایعات احتیاج دارند و علاوه برآن نیاز دارند تا تشویق شوند که وعده های معمول را مصرف نمایند. در این دوران کودکان شیرخوار نیز مقدار بیشتری شیر مادر نیاز دارند. پس از اتمام دوره بیماری نیز کودکان احتیاج دارند تا با دریافت بیشتر مواد غذایی، مواد مغذی و انرژی از دست رفته بر اثر بیماری را جبران نمایند.

۱۰- چاقی و لاغری بیش از حد کودک: کودکانی که بسیار چاق اند و همچنین آن هایی که لاغری بیش از حد دارند بایستی برای ارزیابی شدن و نیز درمان دائما تحت نظر پزشک سلامت یا مراکز درمانی باشند.

نداشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری سوء تغذیه سبب شده است حتی در کشورهایی که شرایط رفاهی مناسبی دارند نیز این بیماری رایج باشد. بنابراین بایستی تلاش شود تا آگاهی عمومی در مورد این بیماری افزایش یاید.

نوشته آیا اهیمت تغذیه در دوران کودکی را می دانید؟ اولین بار در غذالند. پدیدار شد.

چرا بعد از خوردن غذا بعضی از افراد دچار تپش قلب می شوند؟+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد چرا بعد از خوردن غذا بعضی از افراد دچار تپش قلب می شوند؟+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

زمانی که قلب سریع تر بتپد افراد در سینه، گردن و گلوی خود احساس لرزش می کنند. این تپش قلب در افراد امکان دارد احساس تنگی نفس و اضطراب به وجود آورد. بعضی افراد بعد از خوردن غذا دچار تپش قلب می شوند، این مورد به احتمال زیاد به خاطر غذا هایی است که مصرف می کنند. در زندگی افراد بعضی عادت های رفتاری نیز ممکن است وجود داشته باشند که می توانند در دراز مدت باعث ایجاد تپش قلب شوند از جمله دزار کشیدن بعد از خوردن غذا. البته جدای از تمام این مسائل می توان گفت دلیل تپش قلب می تواند وجود یک بیماری زمینه ای نیز باشد. پژوهش های زیادی دراین باره شده است بعضی از آن ها به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد کافئین باعث تپش قلب شود. کافئین در نوشیدنی هایی مانند اسپرسو، قهوه، نوشابه ها، چای ها، شکلات و برخی نوشیدنی های انرژی زا که امروزه طرفداران زیادی دارد وجود دارد.

بعضی از دلایل تپش قلب بعد از خوردن غذا:

همان طور که در مطالب بالا گفته شد ممکن است تغذیه موجب تپش قلب بعد از خوردن غذا شود مصرف موادی از قبیل:

الکل

یکی از عادت های غذایی که در ریتم تپش قلب تغییرات زیادی ایجاد می کند مصرف الکل است. نتیجه ای که پژوهشگران طی تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا بدست آوردند این است که مصرف الکل در افرادی که دچار بیماری آریتمی قلبی هستند موجب تپش قلب می شود. می توان گفت الکل محرکی است برای افرادی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. اینکه الکل چگونه در قلب چنین تغییراتی را ایجاد می کند پزشکان به طور دقیق نمی دانند ولی به این نکته پی برده اند که در بعضی افراد تاثیر بیشتری دارد و آسیب های زیادی را ایجاد می کند.

کافئین

براساس برخی پژوهش ها می توان گفت که کافئین می تواند در افراد تپش قلب ایجاد کند درحالی که مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شد که براساس آن گفته می شود هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و ریتم های نامنظم قلب وجود ندارد.

واکنش های فردی

بعضی از افراد ممکن است حساسیت یا برخی واکنش های فردی به بعضی از غذا ها و نوشیدنی ها داشته باشند که این واکنش باعث ایجاد تپش قلب شود. پزشکان توصیه می کنند برای جلو گیری از تپش قلب بهتر است غذا ها و نوشیدنی هایی که بعد از ان ها این عارضه می شوند ثبت شوند. این ممکن است به ایجاد پیوند بین عناصری خاص در رژیم غذایی کمک کند.

داروهایی برای آسم، دیابت و شرایط دیگر

بعضی از دارو های مصرفی افراد از جمله داروهای مربوط به سرماخوردگی، آلرژی و آسم حاوی فنیل‌ افرین یا سودوافدرین هستند که باعث ایجاد تپش قلب می شوند و ضربان قلب را بالا می برند پس ممکن است مصرف آن ها پیش یا پس از صرف غذا باعث تپش قلب شود. همچنین ممکن است افراد که دچار بیماری دیابت هستند و برای کاهش قند خون از انسولین استفاده می کنند دچار تپش قلب شوند زیرا ممکن است پس از استفاده انسولین قند خون بیش از حد افت کند و فرد دچار تپش قلب شود.

مکمل ها

برخی از مکمل ها هم می توانند بر ضربان قلب اثر بگذارند مانند به، پرتقال تلخ، افدرا، جینسینگ، خفچه و سنبل کوهی که پیش یا پس از غذا مصرف می شوند، ممکن است ریتم ضربان قلب را تغییر دهد.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار هم بعضی مواقع پیش یا پس از غذا می تواند در افراد تپش قلب ایجاد کند.

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم برخی از بیماری های قلبی زمینه ای هم نیز در افراد تپش قلب ایجاد می کنند از قبیل: نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی، یا اختلالات دریچه قلب.

برخی دلایلی وجود دارد که باعث نا منظم شدن تپش قلب می شود ولی هیچ ارتباطی با نوع غذا و نوشیدنی ندارند از جمله:

– سطوح پایین قند خون

– اضطراب

– بیماری تیروئید

فشار خون پایین

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع که افراد دچار تپش قلب می شوند باید به پزشک مراجعه کنند از جمله زمانی که بعد از خوردن غذا این شرایط رخ می دهد و به طور مداوم تکرار می شود.

ولی اگر افراد دچار تپش قلب شدند و علائمی همچون احساس درد و تنگی در ناحیه سینه، دشواری در تنفس،سرگیجه و احساس غش در آن ها دیده شد حتما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

نوشته چرا بعد از خوردن غذا بعضی از افراد دچار تپش قلب می شوند؟ اولین بار در غذالند. پدیدار شد.

چرا برای خوردن خوراکی های شیرین ولع داریم؟+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد چرا برای خوردن خوراکی های شیرین ولع داریم؟+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

شاید خوردن خوراکی های شیرین یکی از شایع ترین چیز هایی باشد که در طول روز نسبت به انجام آن وسوسه می شوید. حتما تا به حال اتفاق افتاده است که با عبور از جلوی یک قنادی و یا فروشگاهی که کلوچه می فروشد احساس نیاز شدیدی به خوردن این خوراکی ها کرده باشید، احساس نیاز به خوراکی های شیرین مختص زمان خاصی نیست و شما ممکن است حتی بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل نیز دچار این احساس نیاز شوید. حال سوالی که پیش می آید این است که با وجود این احساس نیاز در هر شخصی آیا خوردن خوراکی های شیرین مفید است یا مضر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با دلایل نیاز به خوراکی های شیرین و مواد قند دار آشنا شویم.

دریافت کالری کمتر نسبت به سوخت و ساز بدن

یکی از بزرگترین دلایل احساس نیاز به مواد قند دار این است که بدن شما کالری بیشتری را نسبت به مقداری که دریافت می کنید مصرف می کند و این کمبود کالری در بدن شما باعث می شود که بدن در پی جبران آن بر بیاید و شما هوس خوراکی های شیرین می کنید تا به خوردن این خوراکی ها قند خون بالا رود، اما باید بدانید که دریافت انرژی به این شکل به هیچ وجه برای بدن مناسب نمی باشد.

رژیم غذایی نامناسبی را انتخاب کرده اید

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند هوس خوردن خوراکی های شیرین را در شما افزایش دهد خوردن غذاها و خوراکی های شیرین است، در واقع خوردن خوراکی های شیرین با افزایش احساس نیاز به این خوراکی ها رابطه مستقیم دارد، مکانیزم این رابطه به این شکل است که هر چه بدن شما قند بیشتری را دریافت می کند خود را وادار می کند که به دنبال منابع قندی بیشتری بگردد که باعث ایجاد ولع برای خوردن خوراکی های شیرین در شما می شود.

داشتن عادات غذایی بد

متاسفانه بسیاری از افراد دارای عادات غذایی بسیار بدی هستند که باعث می شود تا هوس خوردن خوراکی های قند دار و شیرین در آن ها افزایش پیدا کند، یکی از این عادات غذایی نامناسب مصرف خوراکی های با کالری نامناسب برای رفع گشنگی و سیر شدن می باشد که باعث می شود تا بدن شما احساس گرسنگی زودهنگام کند و در نتیجه ولع شما را برای خوردن خوراکی های شیرین افزایش دهد.

نامتناسب بودن میزان دریافت نشاسته، چربی و پروتئین

بسیاری از افراد دچار این مشکل هستند که نشاسته فراوانی مصرف می کنند در حالی که میزان دریافت چربی و پروتئین بدن آن ها بسیار کم است، این مشکل می تواند باعث شود که بدن شما هر چه بیشتر احساس نیاز به دریافت خوراکی های شیرین کند که به هیچ وجه برای بدن خوب نیست، در واقع بدن شما به هر میزان که نشاسته دریافت می کند باید به همان میزان نیز فیبر و پروتین دریافت کند.

خوردن غذاهای شور

عامل بسیار مهم دیگری که بر روی میزان ولع شما به خوردن خوراکی های شور تاثیر گذار است خوردن غذاهای بسیار شور است، این نوع از غذاها معمولا یا غذاهای آماده ای هستند که به دلیل خاصیت نگه دارندگی بیشتر به صورت شور درست می شوند و یا غذاهای رستوران ها می باشند.

سریع خوردن غذا

یکی دیگر از عواملی که ولع شما را نسبت به خوراکی های شیرین بالا می برد، سریع خوردن غذا و نجویدن آن به مقدار زیاد است، در صورتی که غذاهای خود را با عجله میل کنید روند گوارش بدن شما دچار مشکل می شود که باعث احساس نیاز بدن شما به خوردن خوراکی های شیرین می شود، در واقع آنزیم هایی که در بزاق وجود دارد در حین گوارش غذا باعث ایجاد تعادل در بدن می شود.

کمبود آب در بدن

کمبود آب در بدن نیز می تواند تاثیر بسزایی در میزان هوس شما به خوردن خوراکی های شیرین داشته باشد، سعی کنید در هنگام خوردن غذا به هیچ وجه آب مصرف نکنید تا گوارش شما دچار مشکل نشود، چرا که در صورتی که گوارش شما دچار مشکل شود بدن شما احساس نیاز شدیدی به خوراکی های شیرین پیدا خواهد کرد.

برای کاهش احساس نیاز به خوراکی های شیرین چه کاری انجام دهیم؟

در ادامه روش هایی را برای کم کردن احساس نیاز و هوس به خوراکی های شیرین بیان خواهیم کرد که با به کارگیری این روش ها می توانید از خوردن بیش از اندازه خوراکی های شیرین تا حدودی جلوگیری کنید.

خوراکی های فراوری شده را نخورید

مواد قندی و خوراکی های شیرینی که به صورت فراوری شده تولید شده اند احساس نیاز شدیدی را به خوراکی های شیرین در شما به وجود می آورند. دلیل علمی این اتفاق این است که اعصابی که مسئولیت احساس رضایت را در بدن شما به عهده دارند با خوردن این خوراکی ها گول خورده و تحریک می شوند و شما احساس نیاز بیشتری به خوردن خوراکی های شیرین پیدا می کنید.

افزایش سطح سروتونین

هورمونی در بدن وجود دارد که وظیفه شادی را بر عهده دارد، نام این هورمون سروتنین می باشد که برای متعادل کردن سطح این هورمون می توانید به صورت منظم ورزش کنید و یا رژیم غذایی مناسبی را داشته باشید، در صورتی که سطح این هورمون در بدن کاهش پیدا کند بدن شما احساس نیاز شدیدی به خوراکی های شیرین پیدا خواهد کرد.

خوراکی های شیرین و طبیعی را میل کنید

یکی از بهترین روش ها برای این که هوس و احساس نیاز خود را به خوراکی های شیرین برطرف کنید و در عین حال صدمه ای به بدن خود نرسانید این است که از خوراکی های طبیعی و شیرین همانند کشمش و خرما استفاده کنید، این خوراکی ها با این که بیشتر از خوراکی های مصنوعی شیرین هستند ولی قند خون شما را افزایش نمی دهند و شما با خیال راحت می توانید آن ها را میل کنید.

روزانه به میزان کافی آب میل کنید

گاهی اوقات با این که بدن شما به آب نیاز دارد به اشتباه این حس به شما دست می دهد که بدن شما به قند نیاز دارد، بنابراین اگر می خواهید که به اشتباه ازخوراکی های قنددار استفاده نکنید بهتر است روزانه به میزان کافی آب میل کنید. راهکار بهتر و کارآمدتر برای جلوگیری از مصرف خوراکی های قنددار این است که به جای آب از یک لیوان دمنوش و یا چای طبیعی که کمی شیرین شده است استفاده کنید.

سطح قند خون بدن را در تعادل نگه دارید

یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای جلوگیری از احساس نیاز به خوردن خوراکی های شیرین از آن استفاده کنید خوردن وعده های غذایی کم و سالم و در عین حال متعدد در طول روز می باشد، مثلا می توانید در طول روز از ۶ وعده غذایی به جای سه وعده استفاده کنید تا سطح قند خونتان متعادل بماند.

مصرف سبزیجات را افزایش دهید

سبزیجات یکی از بهترین خوراکی هایی هستند که می توانید برای افزایش انرژی خود در طول روز آن ها را میل کنید، سبزیجات هم دارای ویتامین هستند و هم دارای مواد معدنی که باعث می شوند تا کمتر احساس نیاز به خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها پیدا کنید.

خوراکی ها و نوشیدنی های تخمیر شده را فراموش نکنید

محصولاتی که از طریق تخمیر تولید می شوند برای از بین بردن هوس و احساس نیاز به خوراکی های شیرین بهترین گزینه می باشند، این خوراکی ها دارای طعمی ترش هستند که باعث می شود که احساس نیازی که بدن شما به خوراکی های شیرین پیدا می کند تا حدود زیادی برطرف شود.

مراقبه را فراموش نکنید

یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث کاهش استرس شما می شود مراقبه است، پایین آمدن استرس می تواند میزان ولع به خوردن خوراکی های قندی را نیز در شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. در صورتی که استرس داشته باشید هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح می شود که باعث آسیب به غدد آدرنال می شود و به همین دلیل هوس خوردن خوراکی های شیرین در بدن شما به وجود می آید.

نوشته چرا برای خوردن خوراکی های شیرین ولع داریم؟ اولین بار در غذالند. پدیدار شد.

نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.در این مطلب ما به شما نکاتی را در مورد پخت یک شامی نرم و خوشمزه می گوییم. نکاتی که کمک می کند شامی یا همان کتلت شما از نظر نرمی و سفتی تناسب داشته باشد و به اصطلاح وا نرود یا مثل سنگ، سفت نشود. همچنین طرز صحیح پخت آن که به خوش طعم تر شدن هر چه بیشتر آن کمک می کند را برای شما بیان می کنیم.

۳ علت مهم و شایع برایشل شدن و وا رفتن شامی در زمان پخت:

مقدار تخم مرغ استفاده شده مهم ترین مسئله در پخت شامی است. اگر مقدار تخم مرغ مخلوط شده با مواد کم باشد، احتمال خیلی زیاد شامی شما وا می رود. پس به این نکته حتما توجه داشته باشید. اگر هم شامی ها در زمان سرخ شدن تیکه تیکه شدند و وا رفتند، می توانید متناسب با میزان مواد خود، کمی دیگر تخم مرغ یا سفیده آن را به شامی اضافه کنید.

یک نکته مهم دیگر برای اینکه شامی وا نرود این است که بعد از تهیه مواد و ورز دادن کافی آن ها، مواد را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا کاملا خودشان را بگیرند. اما به یاد داشته باشید که اگر مقدار تخم مرغ مواد به اندازه و مناسب باشد، خیلی نیازی به گذاشتن داخل یخچال نیست.

علت دیگر وا رفتن شامی، آبکی بودن مواد آن است که برای رفع این مشکل، باید پیاز را درشت رنده کنید و به مواد شامی آرد سوخاری نیز اضافه کنید.

۳ دلیل مهم برای سفت شدن کتلت یا شامی در زمان پخت آن :

نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید

یک نکته مهم در این مورد این است که شاید مقدار گوشت شامی زیاد است. اگر مقدار گوشت شامی نسبت به دیگر مواد آن، زیاد باشد، در زمان پخت موجب سفت شدن شامی می‌شود.

یک نکته دیگر برای جلوگیری از سفت شدن شامی این است که می توانید مقداری آرد سوخاری یا نون خشک آسیاب شده به مواد شامی اضافه کنید تا به نرم شدن غذا کمک کند.

در آماده کردن مواد هم دقت داشته باشید پیاز باید درشت رنده شود که باعث می شود هم شامی وا نرود و هم باعث باعث می شود شامی نرم شود. همچنین پیاز اگر به اندازه کافی زیاد باشد باعث خوشمزه شدن شامی می شود.

دستور پخت شامی نرم و خوشمزه :

مواد لازم ( برای ۲ نفر) :

۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۱ عدد تخم مرغ

یک قاشق چای خوری نمک

۵/۱ قاشق چای خوری از هر ادویه (زرچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و…)

یک عدد پیاز بزرگ

دو قاشق غذا خوری آرد سوخاری آسیاب شده

یک عدد سیب زمینی کوچک (اگر سیب زمینی اضافه کردید، از تخم مرغ بزرگتری استفاده کنید)

۲ عدد گوجه فرنگی تازه

طرز تهیه :

طرز تهیه بسیار ساده است. تنها کافی است ابتدا پیاز را به صورت درشت رنده کنید و حتما آب آن را بگیرید. سپس سیب زمینی را به صورت ریز، رنده کنید و در نهایت همه مواد به جز رب گوجه را با هم مخلوط کرده و خوب ورز بدهید. در مرحله بعد هم می توانید مستقیما سراغ سرخ کردن آن ها بروید هم می توانید قبل از سرخ کردن، آن ها را یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند.

بعد از این که مواد را به صورت شامی های نازک درآوردید، آن ها را داخل تابه گذاشته و درب آن را ببندید و اجازه دهید با حرارت کم حدود ۱۰-۱۵ دقیقه این شامی ها سرخ شوند.

بعد از این که شامی ها آماده شد می توانید از گوجه تازه و سیب زمینی استفاده کنید، که غذا هم خوش ‌طعم تر می‌ شود و هم ظاهری بهتر و رنگی خواهد داشت. پس گوجه‌ها را حلقه حلقه کنید و سیب زمینی را هم خلالی کنید. سپس آن ها را خوب سرخ کنید و در آخر در ظرف کنار شامی ها قرار دهید و از غذا لذت ببرید.

نکته: برخی برای پف کردن و ترد شدن شامی از جوش شیرین استفاده می کنند که باید متذکر شد خیلی ضرر دارد و اصلا خوب نیست چون هم مواد داخل شامی را اصطلاحا خالی می کند هم هیچ خاصیت غذایی را برای شما نگه نمی دارد.

نکته: برای خوشمزه تر شدن شامی می توانید از مقدار کمی سیر یا پودر سیر استفاده کنید و برای خوش رنگ تر شدن شامی ها از زعفران کمک بگیرید.

نوشته نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید اولین بار در غذالند. پدیدار شد.

با غذاهای پاییزی کشورهای مختلف آشنا شوید+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد با غذاهای پاییزی کشورهای مختلف آشنا شوید+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.در فصل پاییز با آمدن میوه ها و سبزیجات فصلی، خوراک های متناسب و مخصوصی هم به راه می شوند. آش، سوپ و خوراک هایی طبخ شده مثلا با میوه به، از جمله غذاهای پاییزی ما هستند اما در این مقاله با چند غذای پاییزی مخصوص کشورهای مختلف آشنا می شویم.

خرچنگ (سوئد)

در کشور سوئد، یک رسم جالبی وجود دارد که مردم در پایان تابستان و با آغاز فصل پاییز یک مهمانی ترتیب می دهند که اصطلاحا به آن خرچنگ پارتی گفته می شود. در این مهمانی سنتی رسم بر این است که اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، کلاه های کاغذی بامزه ای روی سرشان می گذارند، با همدیگر به سرودن آواز مشغول می شوند و خرچنگ آب شیرین می خورند.

با غذاهای پاییزی کشورهای مختلف آشنا شوید

مون کیک (چین)

مون کیک که در معنای لغوی همان کیک ماه است، یکی از شیرینی های خوشمزه سنتی چین است که به مناسبت جشن نیمه پاییز پخته می شود. امروزه اما این سنت تنها مختص به کشور چین نیست و با فرا رسیدن پاییز، اکثر شیرینی فروشی های سمت شرق آسیا به ویژه سنگاپور هم این کیک های پرطرفدار را درست می کنند که با استقبال خوبی از سمت مردم هم همراه می باشد. این کیک به صورت یک کیک بزرگ و گرد تهیه می شود و خانواده ها آن را بین اعضای خانواده تقسیم می کنند و با چای چینی می خورند.

با غذاهای پاییزی کشورهای مختلف آشنا شوید

قارچ های وحشی (روسیه)

فصل پاییز در روسیه، فصل قارچ های وحشی خوراکی است که در جنگل های اطراف می رویند. در بازارهای محلی، این قارچ ها را با قیمتی مناسب می فروشند چون اکثر غذاهای پاییزی مردم روسیه تهیه شده از همین قارچ های وحشی خوراکی است.

سوپ سولیانکا (روسیه)

یکی دیگر از غذاهای پاییزی روسیه که در آن هوای سرد طرفداران زیادی دارد، سوپ سولیانکا است. این سوپ در پخت به روش سنتی از گوشت، پیاز، گوجه و مقادیر زیادی سبزی و ادویه تهیه می شود. این سوپ در شهرهای مختلف روسیه بسته به ضائقه و سلیقه مردم، با مواد متفاوتی تهیه می شود، مثلا در برخی مناطق به جای گوشت، از ماهی و موجودات دریایی مثل خرچنگ استفاده می شود و در برخی دیگر، به جای گوشت، قارچ خرد شده استفاده می شود.

چیلی نوگادا (مکزیک)

یکی از محبوب ترین غذاهای پاییزی کشور مکزیک، چیلی نوگاداست. همان طور که از اسمش مشخص است معلوم است که غذای تندی می باشد. یکی از رسوم جالب کشور مکزیک در فصل پاییز، برگزاری فستیوال غذای چیلی نوگادا در شهرهای آن به ویژه مکزیکوسیتی است. در تهیه این غذای خوشمزه و پاییزی و تند، داخل فلفل چیلی پوبلانو را با ترکیب گوشت چرخ کرده و میوه ها و ادویه های معطر پر کرده و بعد روی آن را با یک سس مخصوص بسیار خوش مزه که از دانه های انار تهیه شده می پوشانند. این غذا به دلیل شباهت رنگ هایش به پرچم مکزیک در روز استقلال مکزیک به عنوان غذای سنتی این جشن تهیه و سرو می شود.

هشت پا (اسپانیا)

بهترین، تازه ترین و خوش طعم ترین هشت پا، در فصل پاییز در اسپانیا تهیه می شود. مردم اسپانیا به ویژه منطقه گالیسیا از طرفداران پر و پا قرص هشت پا هستند. به همین خاطر هر ساله در فصل پاییز، در دهکده کاربالینو در گالیسیا فستیوال مشهور پولپو یا همان فستیوال هشت پا برگزار می شود که نکته ی جالب این جشن این است که در طول برگزاری این فستیوال ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیلو هشت پا تهیه می شود و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد و آن ها می توانند طعم اصیل و سنتی این غذا را امتحان کنند.

شاه ماهی بالتیک (سوئد/ فنلاند)

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاهای پاییزی در کشورهای سوئد و فنلاند، شاه ماهی بالتیک است. شمال سوئد بزرگ ترین تولیدکننده کنسرو ماهی این شاه ماهی است و به دلیل طعم خاص آن، طرفدارانش هم کم نیستند. هر سال به مناسبت آغاز فصل پاییز و فصل شکار شاه ماهی در دریای بالتیک، فستیوالی برگزار می شود که در طول این فستیوال یک هفته ای، در کنار ساز و آواز و رقص و شادی، ماهی فروشان شاه ماهی های تازه را به فروش می رسانند، اغذیه فروشی ها انواع غذاهای خوشمزه با شاه ماهی را به بازدیدکنندگان ارائه می کنند.

تریفل سیب (دانمارک)

یکی از مشهورترین غذاهای پاییزی دانمارک، دسری خوش طعم و خوش عطر به نام تریفل سیب است که با استفاده از تکه های سیب، فندق و خامه تهیه می شود بسیار محبوب و پرطرفدار است. پاییز فصل سیب است و نکته جالب در کشور دانمارک این است که حدود ۳۰۰ نوع سیب در سرتاسر این کشور تولید می شود و جالب تر این که در پاییز، فستیوالی مخصوص سیب هم برگزار می شود که در این فستیوال هر غذا و خوراکی ای که با سیب درست می شود (از سرکه سیب تا کیک و دسرهایی که با سیب تهیه می شود) را می توان یافت.

شوپفنودل (آلمان)

یکی از غذاهای پاییزی آلمان، غذایی به نام شوپفنودل است. این غذا در ایران با نام نودل انگشتی هم شناخته می شود. شوپفنودل به ویژه در غذاهایی مثل انواع آش و سوپ استفاده می شود و معمولا همراه با گوشت گوساله یا مرغ و … سرو می شود. برای تهیه و طبخ این غذا، باید آرد، تخم مرغ و … را با هم ترکیب کرد که ترکیب این ها با یکدیگر خمیری یکدست را تشکیل می دهد. سپس این خمیر را با دست به شکل نودل های ضخیم و کوچک درست می کنند و در نهایت نودل ها را در آب می پزند و همراه با مواد دیگر سرو می کنند.

نوشته با غذاهای پاییزی کشورهای مختلف آشنا شوید اولین بار در غذالند. پدیدار شد.